Hoe krijg ik een echt gave website?

4 Tips voor de perfecte website


 

Als kleine tot middelgrote ondernemer ben je druk bezig met het goed bedienen van je klanten. Je hebt natuurlijk al een website, maar is die nog wel van deze tijd?

Uw website is uw visistekaartje, wat straalt die van u uit?


 








Welke website spreekt jou het meeste aan?

Laden ... Laden ...
 

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat een website potentiele klanten kan aantrekken, of juist afschrikken!

 
 

Om goed beslagen ten ijs te komen geven we hier graag 4 belangrijke tips waardoor uw nieuwe website daadwerkelijk wat kan gaan betekenen voor uw omzet.

 

Tip 1: Welk doel heeft je website?

Je kan jezelf afvragen wat een bezoeker verwacht te vinden op je website: antwoord op een vraag, vermaak, productinformatie? Of verwacht de bezoeker een aankoop te doen? Al deze mogelijkheden stellen andere eisen aan een site. Het formuleren van je doel is de eerste stap op weg naar een gave site.

Voor een informatieve site is het belangrijk om zoveel mogelijke informatie te geven over onderwerpen, overzichtelijk gerangschikt, misschien met de mogelijkheid om een pdf document met een samenvatting te downloaden. Het doel is dan echt om bezoekers iets nieuws te leren. Vanzelfsprekend moet het dan wel relevant zijn, dus echt een antwoord zijn op de zoekvraag van de bezoeker. Hier kunnen ook goed topics bij als tips en tricks, frequently asked questions etc. De website is puur bedoeld om de bezoeker wijzer te maken.

Als het gaat om vermaak is het belangrijk om veel afbeeldingen, videos, podcasts etc. te plaatsen. Deze moeten natuurlijk wel vaak ververst worden, zodat het voor bezoekers leuk blijft om terug te komen.

Voor webshops is het weer een ander verhaal. Het gaat hier om de betere winkel beleving: goed kunnen vinden en vergelijken van waar je naar op zoek bent. Ook is het prettig (kijk maar naar je eigen ervaringen met webshops) als er veel afbeeldingen met hoge resolutie te vinden zijn. Vervolgens wil je snel naar de kassa kunnen gaan, zonder al te veel informatie te hoeven geven. In het hele zoek-beoordeel-koop proces is snelheid van belang, je wil geen irritatie wekken bij de klant.

Tip 2: Wat beteken je echt voor je bezoeker?

Mensen gaan op zoek naar meer informatie over iets wat ze interesseert. Of ze worden getriggerd door iets waardoor ze snel even wat meer willen weten. Of ze zijn op zoek naar een product en zoeken een site die dat het beste toont en uitlegt. Of ze zoeken een cadeau voor iemand en hebben nog geen idee wat. in dat geval is men op zoek naar inspiratie.

In al deze gevallen blijft het belangrijk om je te realiseren dat een website niet over jou zelf gaat, of over je shop. Het gaat over de bezoeker! Dit kan niet genoeg benadrukt worden: jouw (bedrijfs-) website gaat niet over je bedrif, maar over je bezoeker! Als een bezoeker zichzelf herkent omdat er een goede invulling van zijn zoekbehoefte wordt gegeven blijft hij langer op je site. Of gaat hij sneller over tot een aankoop in je shop.

De relevantie van je site voor de bezoeker is van groot belang voor de vindbaarheid. Zie ook onze aanpak om beter gevonden te worden. Het is verstandig om hier al vanaf het begin goed rekening mee te houden.

Tip 3: En hoe ziet mijn ideale website er uit?

Nieuwe bezoekers komen via zoekmachines naar je site. En vertrekken vaak onmiddelijk weer als ze niet gelijk zien wat ze verwachten. De eerste indruk is dus ongelooflijk belangrijk. Hoe zorg je dan voor een aantrekkelijke site waar veel bezoekers echt gaan rondsnuffelen?
Een goede tip is het bekijken van de sites van de concurrentie. Hier krijg je vaak al inspiratie door van wat beter kan. Een ander aspect is dat jouw website wel ook jouw persoonlijke smaak mag uitstralen. Als je een webshop van luxe artikelen runt is het waarschijnlijk goed om ook de shop er smaakvol en luxieus er uit te laten zien.

Er zijn ontelbaar veel designmogelijkheden, dus ook qua vormgeving kan je tegenwoordig alle kanten op. Niets is te gek, alles wat je bedenkt kan gerealiseerd worden. Daar hangt echter vaak wel een prijskaartje aan. Goede (hoge resolutie) foto’s zijn vaak zeer verduidelijkend in je communicatie. Als je deze foto’s niet zelf wil (laten) maken zijn er voldoende gratis alternatieven zoals Pixabay of Unsplash. Bedenk wel dat de website vooral wel snel moet blijven: bij vertraging door het laden van teveel foto’s haken veel mensen al weer af.

De details zijn ook belangrijk: welke fonts gebruik je? Wij adviseren om er niet meer dan 2 of 3 te gebruiken om het niet te rommelig te laten ogen. Ook kleurgebruik (zie ook dit artikel van frankwatching) is zeer bepalend: wit straalt rust uit, zwart kan luxe uitstralen maar ook gauw als negatief worden ervaren. Groen staat voor duurzaamheid, rood voor emotie, geel voor vrolijkheid en vertrouwen. Oranje is vaak een sterke call-to-action kleur. In een blog uit 2015 laat Frankwatching hier zien dat zelfs de verschillen tussen voorkeuren van vrouwen of mannen invloed kan hebben.

Een goede aanpak kan ook zijn om goed te kijken naar het ontwerp van marktleiders zoals Apple, Bol.com, CoolBlue etc. Deze partijen hebben veel geld gestopt in onderzoek naar marketing, de beste vormgeving en gebruiksgemak. Beter goed gejat dan slecht bedacht kan je veel geld besparen!

Tip 4: is het resultaat goed genoeg?

Als je site ontworpen is, gerealiseerd en voorzien van de juiste teksten, foto’s en video’s ben je klaar. Althans.. als je in het begin wel de goede uitgangspunten hebt gebruikt. Namelijk de site moet senl zijn, dus de juiste formaten afbeeldingen gebruiken, video’s moeten op de juiste manier worden geïmplementeerd.

De navigatie speelt dan een grote rol. Is de site logisch ingedeeld? Is het de bezoeker altijd duidelijk wat hij of zij kan doen? Is de manier waarop je door de site beweegt congruent, oftewel overal hetzelfde, uitgaand van dezelfde logica?

Ook het eindresultaat is van belang: dat ziet er over het algemeen op elk apparaat weer anders uit. De meeste CMS (content management systemen, zoals WordPress of joomla) systemen houden al goed rekening met de verschillende formaten beeldschremen waarop je de site bekijkt. Ook welke browser wordt gebruikt speelt een belangrijke rol; je site ziet er per browser anders uit.

De gave site is uiteindelijk een compromis die er op ieder apparaat ongeacht de browser prima uitziet. Maar dat wil je absoluut ook zelf nog even verifieren!