Wat is SEO?

Rens Verschuur SEO, Webdesign

SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Met andere woorden: hoe maak ik mijn website goed vindbaar voor specifieke zoekopdrachten in zoekmachines?

Hoe werken zoekmachines?

Google (of welke zoekmachine dan ook) doet niets anders dan het in kaart brengen van het internet: dag en nacht worden er geautomatiseerd (door zgn crawlers) weblinks gevolgd en opgeslagen in een enorme database (de Index). Dit gebeurd heel intensief, waardoor je relatief snel na het publiceren van je nieuwe site zal zien dat ook dat ook jouw website opgeslagen is, en wordt getoond bij specifieke zoekopdrachten. Hoe vaker je jouw website aanpast, en hoe meer bezoekers je website trekt, hoe vaker ook Google je website zal bezoeken om de wijzigingen op te slaan in de Index.

Hoe hoog sta je in de zoekresultaten?

Maar nu wordt het spannend: hoe hoog kom je nu te staan als er op specifieke zoektermen gezocht wordt? Dat is nu precies het geheim van de smid, in dit geval Google. Google werkt met een algoritme (wikipedia: een eindige reeks instructies die vanuit een gegeven begintoestand naar een beoogd doel leidt). Dit algoritme is zeer geheim, immers als je weet hoe die is opgebouwd kan je door manipulatie jouw site hoger krijgen. Dat wil Google niet: het uitgangspunt van Google is de zoeker zo goed mogelijk van dienst zijn, niet de belanghebbende partijen – tenzij die adverteren bij Google door middel van bv Google AdWords.

Niets blijft zoals het is

Het Algoritme wordt daarom voortdurend aangepast en gewijzigd, waardoor niemand de precieze factoren kent die leiden tot de volgorde. Wel hebben we een redelijk beeld van wat die factoren zijn die Google hierin hanteert, maar hoe zwaar ze meewegen weten we niet precies. Wat voorbeelden van die factoren:
  • Structuur: de structuur van je website
  • Code: de kwaliteit van de (technische) code
  • Links: het aantal links van en naar jouw website
  • Bounce rate: het aantal keren dat bezoekers onmiddelijk weer wegklikken van je site

Tip:

Belangrijkste tip als het gaat om SEO: zorg voor een technisch goed gebouwde site, met veel relevante inhoud, die ook nog eens bij de tijd is. Geef veel weg: blogs, video’s, ebooks. Ga altijd uit van wat je doelgroep wil en zoekt. Gebruik geen truckjes, want die werken bij Google juist averechts!